Socnet

''Hoe kan van een publieke plaats de community vorming worden versterkt voor jongeren, die eerder voor COVID op de voetbaltribune te vinden waren bij hun favoriete profclub?''

Opdracht:
Hoe kan van een publieke plaats de community vorming worden versterkt voor jongeren, die eerder voor COVID op de voetbaltribune te vinden waren bij hun favoriete profclub? Dit heb ik op creatieve wijze onderzocht. Geen enquête, maar op een andere manier om achter waardevolle informatie te komen over de doelgroep. Mijn onderzoek bestond uit drie onderdelen.

1) Vorm van een ‘subjectieve atlas’ waarbij jongeren de omgevingen schetsen hoe ze nu verbinden met vrienden, kennissen, collega’s of bekenden.
2) Vorm van ‘cultural probs’ waarbij de doelgroep zelfstandig input bij elkaar zoekt en deze naar mij verstuurd. In dit geval persoonlijke gesprekken vanuit jouw voetbal vriendengroep die eerst altijd op de tribune zaten.
3) Nogmaals een vorm van ‘cultural probs’ waarbij de doelgroep zelfstandig input bij elkaar zoekt en deze naar mij verstuurd. Deze keer in een vorm van observatie. Ik heb ondervonden hoe de communicatie verloopt in een community (groep) van voetbalfans die op een 'piratenachtige wijze' samen online naar voetbalwedstrijden keken.

Op basis van deze resultaten heb ik een concept ontwikkeld, namelijk de Socnet app voor je gaming console! Jongeren kunnen met de app samen LIVE naar hun favoriete voetbalwedstrijden kijken. Ondertussen kunnen zij met elkaar communiceren en interacteren door notificaties van allerlei stellingen, weetjes en nieuwtjes over de LIVE wedstrijd.

Opdrachtgever:
Schoolopdracht CMD leerjaar 2 (2020/2021). Vak: DEPS (Design for Public Spaces).

Bronvermelding:
De mock-ups van het tv scherm zijn afkomstig  van:  Freepik (https://www.freepik.com/).

Ander werk